Resevillkor för Lindbergs Resor

För resan gäller Svenska Resebranschföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna inom branschen den 28 juni 2018 (reviderade den 20 maj 2021) och arrangörens särskilda villkor, som är angivna nedan. De särskilda villkoren anges under fliken Särskilda Villkor.

Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings- och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet. De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för resenären.

De allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet.

  • Allmänna Villkor
  • Särskilda Villkor

ALLMÄNNA RESEVILLKOR

1. AVTALET

1.1 Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om paketresor.

1.2 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till huvudresenären.

1.3 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18 år. Information lämnas vid bokningstillfället.

1.4 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära. Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de avgångstider som ska gälla för resan.

1.5 Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och visum.

1.6 Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.

1.7 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett totalpris.

1.8 Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.

1.9 Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för resenären.

1.10 Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress, e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens möjligheter att kontakta resenären.

1.11 För vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras. Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid bokningstillfället.

1.12 Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte biljetten från start, avbokas resterande delar.

2. PRIS OCH BETALNING

2.1 Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår. Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg, skatter och avgifter.

2.2 Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.

2.3 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning (anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.

2.4 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.

2.5 Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt att ta ut en tilläggsavgift.

2.6 Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader som kan tillkomma.

3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING


3.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.

3.2 Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till följd av avbeställningen. Arrangören kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig avbeställningsavgift.

4. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET


4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.

4.2 Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska visa hur kostnaden beräknats.

4.3 Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra kostnader som överlåtelsen medför.

5. ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN


5.1 Ändring av avtalsvillkor
5.1.1 Arrangören har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.

5.2 Ändring av priset

5.2.1 Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.

5.2.2 Resans pris får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.

5.2.3 Resans pris ska sänkas om arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst 100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för faktiska administrativa kostnader.

5.2.4 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.

5.2.5 Priset får inte höjas och behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen.

5.2.6 Arrangören kan i sina särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.

5.3 Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift

5.3.1 Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.

5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet sades upp återbetala hela resans pris.

5.4 Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och extraordinära händelser

5.4.1 Både arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.

5.4.2 Resenären har inte rätt att säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.

5.4.3 För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid tidpunkten för resenärens resa.

6. ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE


6.1 Bristande genomförande
Om en resetjänst inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid. Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om avhjälpande skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2 Väsentliga fel
6.2.1 Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.

6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2.3 Vid fel som väsentligen påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag och skadestånd.

6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på resmålet.

7. OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND


7.1 Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.

7.2 Resenären har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och extraordinära händelser.

7.3 Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.

7.4 Rätt till skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen underrättas om att resan ställts in.
Meddelande om att en resa ställs in ska lämnas senast
• 20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
• 7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
• 48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar

7.5 Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada, personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa skadan.

7.6 Om inte annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris. Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet.

8. REKLAMATION


8.1 Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att arrangören kunde ha avhjälpt felet.

8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.

9. RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN


9.1 Arrangörens anvisningar
Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt till ersättning eller återbetalning.

9.2 Resenärens ansvar för skada
Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.

9.3 Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer, och försäkring.

9.3.2 Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller transportören.

9.3.3 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller återförsäljaren.

9.3.4 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av arrangören.

9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.

10. ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS


10.1 Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.

11. TVISTLÖSNING


11.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, eller av allmän domstol. En tvist kan även prövas via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr.

SÄRSKILDA RESEVILLKOR

1. Avtalat arrangemang/förmedling

Resorna är arrangerade/förmedlade av Lindbergs Resor i samarbete med lokala agenter och andra leverantörer.

Huvudresenär är den person som bokar resan och därmed ingår avtal med Lindbergs Resor. Huvudresenären är betalningsansvarig för hela bokningen.

Alla ändringar och eventuell avbeställning ska göras av huvudresenären. Eventuell återbetalning vid avbeställning sker till huvudresenären.

Huvudresenären ansvarar för att förse Lindbergs Resor med korrekta kontaktuppgifter så att han/hon kan nås av viktiga meddelanden. Huvudresenären ansvarar för att vidarebefordra viktig information till övriga resenärer.

2. Bokning och anmälningsavgift

Bokningen är för resenären bindande först när anmälningsavgiften är erlagd. Anmälningsavgiften är 1250 SEK per person (1499 SEK om kunden väljer avbeställningsskydd). Anmälningsavgiften skall erläggas senast 7 dagar efter bokningstillfället. Genom inbetalningen av anmälningsavgiften bekräftar resenären att denne accepterat de skriftligen lämnade villkoren. Anmälan är bindande efter det att anmälningsavgiften är erlagd. Vid bokning senare än 60 dagar före avresan skall hela paketresans pris betalas omgående.

3. Slutbetalning

Slutbetalning skall vara Lindbergs Resor tillhanda senast 60 dagar före avresan om ej annat avtalats. Erlägger resenären inte betalning i enlighet med avtalet, har Lindbergs Resor rätt att häva avtalet. Vid en sådan hävning har Lindbergs Resor rätt till betalning av det belopp som resenären skulle ha betalat, om resenären hade avbeställt resan i enlighet med Lindbergs Resor avbeställningsvillkor.

4. Avbeställning

Vid avbokning av resa utan att avbeställningsskydd tecknats, på sätt som anges i våra villkor, kan ingen återbetalning ske.


Vid avbeställning av resan skall detta göras skriftligen senast 48h innan avresa.

5. Avbeställningsskydd

Avbeställningsskydd är ej inkluderat i priset och kostar 249:-/person. Avbokning gäller endast vid sjukdom och intyg från läkare som mailas eller skickas per post senast 48h innan avresa. Avbeställningsskyddet är personligt och betalas ej tillbaka! Vid köp av avbeställningsskydd har du som kund rätt till följande återbetalning:

Vid avbokning mindre än 7 dagar innan – ingen återbetalning.

Vid avbokning mellan 8-14 dagar innan – 25 % av priset tillbaka

Vid avbokning mellan 15-30 dagar innan – 50% av priset tillbaka

Vid avbokning mellan 31-60 dagar innan – 75% av priset tillbaka

Vid avbokning mer än 60 dagar innan – 90% av priset tillbaka

Obs! Avbokning gäller inte vid strejk, terror, krig, virus, naturkatastrof mm.

6. Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift


Om resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela arrangören att avtalet sägs upp inom 5 dagar från det att Lindbergs Resor informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet.

7. Pass och visum

Pass gäller för alla som reser utanför Norden. Vissa länder kräver 6-12 månaders giltighet på passet vid inresa till det landet. Vi ger rådet att kontrollera detta innan bokning sker genom att ringa Passpolisen på telefon 114 14.

Om ett land kräver visum behöver du som kund ansöka om det. För mer info kan ni ringa Passpolisen på telefon 114 14.

8. Hotellboende

Till alla våra paket ingår boende med del i dubbelrum. För enkelrum tillkommer enkelrumstillägg från 925kr per natt. Exakt summa presenteras efter bokning beroende tillgänglighet. För speciella önskemål om t ex rumstyp, separata sängar, speciell mat, exakt rumsnummer, exakt våning osv informeras hotellet men garanteras inte då hotellet tar ställning till detta vid incheckning.

9. Ändring av matchdag

Ligamatcher i England, Spanien, Italien, Frankrike & Tyskland spelas från lördag kl 12:00 t o m söndag kl 22:00 med undantag för vissa matcher som kommer att få speldag fredag eller måndag. Veckomatcher för både ligamatcher och cupmatcher spelas tisdag, onsdag eller torsdag. Speldag och tid presenteras ca 3 veckor innan matchdag med reservation för sena ändringar.

Vi ger rådet att vid bokning av fotbollsresa i Europa boka in fre-mån då speldagen kan ändras fram till sista veckan.

10. Biljetter

Lindbergs Resor ansvarar inte för när något evenemang blir flyttat eller inställt. Evenemang som blir inställt, uppskjutet eller framflyttad minst 4 dagar efter planerad spelhelg ersätts med matchbiljetter till likvärdig match eller i vissa fall återbetalas matchbiljettens face value, dvs priset som står på biljetten där kostnad för avgifter kan förekomma. Obs! Detta gäller inte vid strejk, terror, krig, virus, naturkatastrof mm.

Biljetter får ej säljas eller överlåtas till någon annan part än de/den person Lindbergs Resor ingått avtal med om inget annat avtal har slutits mellan huvudresenären och Lindbergs Resor.

11. På arenan

Lindbergs Resor ersätter inte om kunden inte tillåts komma in på arenan pga tex onykterhet, opassande beteende eller för att kunden har på sig bortalagets färger eller kläder såsom matchtröja, halsduk, mössa, jacka eller liknande när denne skall sitta med hemmalagets supportrar. De här reglerna är strikta och kommer direkt från de olika fotbollsförbunden och fotbollsklubbarna.

På biljetterna står det ingång, sektion, rad och plats. Detta ska följas enligt alla arrangörer. Väljer man en annan plats som tillhör någon annan kan man bli utslängd från arenan.

12. Matchbiljetter/evenemangsbiljetter


Vi jobbar årligen för att garantera stora sällskap sittplatser tillsammans på alla evenemang. Vissa evenemang får strikta bestämmelser och garanteras inte alla sittplatser tillsammans från respektive arrangörer. Allting hänger på vad det är för evenemang.

Vid bokning udda matchbiljetter (3,5,7,9 osv) kan fördelningen bli 2+1, 2+2, 3+2 osv beroende på kategori.

13. Inträde till italienska arenor

Fotbollsförbundet i Italien har beslutat att alla som vill komma in på de olika arenorna måste lämna in sitt namn och personnummer för att registrera på matchbiljetten. Alla matchbiljetter i Italien är namngivna och får inte överlämnas till någon annan.

Pass är ett krav att visa upp tillsammans med matchbiljetten i samband med inträde till fotbollsarenan. I vissa fall skall kopia av pass skickas i samband med bokning.

14. Leverans av evenemangsbiljetter

De flesta av våra evenemangsbiljetter är e-tickets och mejlas till dig. Vissa evenemangsbiljetter är pappersbiljetter som skickas hem, levereras till hotellet eller hämtas upp på plats beroende på vilket evenemang det gäller.

Fotbollsbiljetter mejlas till dig ca 24-48h innan evenemangsdatum. Det är e-tickets eller mobile tickets som sparas i mobilen och scannas vid inträde till arenan.

15. Resehandlingar

Resenären är själv skyldig att kontrollera alla resehandlingar när dessa erhålls och omgående påtala Lindbergs Resor eventuella felaktigheter. Resedokumenten är resenären tillhanda mellan 14-28 dagar före avresa.

16. Försäkringar

Resenären är själv ansvarig för att vara ordentligt försäkrad under resan.

17. Transporter


Lindbergs Resor bokar inga flyg- eller båttransporter och ersätter ingenting som har med detta att göra. Det är kundens eget ansvar att hålla sig ajour med eventuella ändringar som kan ske i samband med transporterna. Inte helt sällan ändras avgångstider för flyg så Lindbergs Resor rekommenderar alla kunder att kontakta berörda flygbolag för att få den senaste, och eventuellt uppdaterade, informationen.

18. Force majeure


Lindbergs Resor har rätt att frånträda avtalet, om det efter det att avtalet blivit bindande för parterna, på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar naturkatastrof, krigshandling, generalstrejk, pandemi eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras. Om Lindbergs Resor frånträder avtalet med stöd av denna bestämmelse, har resenären rätt att få tillbaka vad han/hon betalat enligt avtalet i form av presentkort. Om Lindbergs Resor frånträder avtalet med stöd av denna bestämmelse, har resenären inte rätt till skadestånd.

Bedömningen av om en händelse ska anses utgöra en sådan händelse som anges ovan ska göras med beaktande av officiella uttalanden från svenska och internationella myndigheter.

19. Reklamation

Vid missnöje under resan kan du kontakta oss via e-post som du fått tillsammans med dina resehandlingar.

Vid missnöje eller reklamation av resa skall ett skriftligt brev skickas in senast 10 dagar efter avslutad resa, annars utreds det inte.

20. City Tax/ Tourist Tax


City Tax, även kallat Tourist Tax är en skatt som skall betalas av alla turister till hotellet, antingen vid incheckning eller utcheckning. Kostnaden ligger på 0.2 – 10€ per natt beroende på stad och hotellets standard. Det är resenärens ansvar att betala denna kostnad vid incheckning.

21. Tryckfel

Lindbergs Resor reserverar sig för eventuella tryckfel samt pris-, bild- och programändringar i sina publikationer på hemsidan, (www.LindbersResor.se).

Varukorg
Rulla till toppen